Av Joakim Ormsmarck
Av de 162 miljoner tittare som satt bänkade framför sina skärmar av olika slag när Loreen med låten Tattoo i maj sjöng hem segern i Eurovision var det flera hundra som aldrig någonsin hade trott att de skulle beskåda detta spektakulära evenemang. För alla dessa ”extratittare” har EBU, BBC och SVT couturedesignern Fadi el Khoury och hårstylisten Peter Elofsson att tacka. Bägge två med tydlig anknytning till Båstad.
– Många av våra kunder och vänner har spontant talat om för oss att de kollade på Eurovision tack vare att de upptäckt att vi var delaktiga i Loreens nummer. En av dem avslöjade att hon aldrig brukar vara uppe så sent och en annan hade precis landat i London, checkat in på sitt hotellrum och upptäckt att finalen pågick, så istället för att gå ut och äta middag med sina vänner stannade hon inne och tittade på TV. Folk vi känner har verkligen engagerat sig på ett sätt de annars inte gör, Peter och partnern Fadi ler lite förläget när de berättar.
Bjäre NU träffar de båda parhästarna på Riddargatan i centrala Stockholm, där Peter har sin alltid fullbokade hårstudio och dit han pendlar från Båstad varannan vecka. Detta är också delvis Fadis arbetsplats eftersom studion emellanåt förvandlas till showroom för deras gemensamma modemärke Numéroter. Märket är ett hållbart demi-couture-koncept i numrerade upplagor, sprunget ur deras mångåriga samarbete med att styla exklusiva bröllop och andra liknande tillställningar, där Fadi skapar kläderna och Peter gör dess bärare vackrare. För att beskriva det enkelt.
Ett exempel på en ”liknande tillställning” utspelade sig i vintras och våras när fashionduon ansvarade för Loreens look under Melodifestivalen och Eurovisionveckorna. En intensiv period som fortfarande, ungefär en månad efteråt, bär spår såväl mentalt som fysiskt hos både El Khoury och Elofsson. Utschasade samtidigt glada är en adekvat beskrivning av deras appearance. Ändå märkligt nog fyllda av energi. De konstaterar att de har massor att arbeta ikapp; Peter med alla kunder han måste styla och för Fadi är det högsäsong, det är ju bröllopstider, gudbevars.
Fast det är förstås inte vardagslunken vi är nyfikna på, utan det är hur det var att vara en betydelsefull del av det teamwork som ledde fram till den bejublade segern i denna grandiosa tävling. Att det var just ett teamwork betonar Fadi och Peter med emfas när de tar oss med på en retroaktiv sightseeing bakom kulisserna i schlagershowernas underbara värld.
Fadi har några års förflutet tillsammans med den häftiga sångerskan, bland annat var det hans uppmärksammade klänning hon bar vid Polarprisutdelningen 2019. Peter är veteran i Melodifestival-sammanhang. För Fadi var det debut i en så här aktiv roll, tidigare har han enbart ritat kreationer som han sedan skickat till deltagande artister och överlåtit själva påklädandet till respektive stylist och övriga medarbetare.
Vi låter Fadi inleda:
– När det gäller Loreen, som jag alltså jobbat med tillräckligt många gånger för att hon ska ha full tillit till mig, så hade vi den här gången knappt om tid för själva visionen. Men när jag träffade henne tio dagar innan Mello i Malmö tog det bara några timmar innan hon fick se mitt första mood board och dagen efter satte jag mig på ett plan till Riga för att börja producera hennes kläder. Det betyder att hon inte såg inte sina färdiga kläder förrän ett par dagar innan hon skulle upp på scen.
Hur mycket spelade själva låten och musiken in i processen?
– Jag fick höra delar av den innan, men framför allt är det numret och dynamiken i framträdandet, rörelsen i kroppen, som har en extremt stor betydelse. Det är min största drivkraft. För när man sitter och skapar till ett sångnummer är det en helt annan sak än till en traditionell couture-kund. När hon visade mig rörelserna förstod jag direkt att här måste det vara kläder som inte stör. Allting i hennes utstyrsel har dubbla funktioner; både hårt och tungt, åtsittande och löst, hantverk och sportigt. Det är ingen traditionell couture för det är många ateljéer involverade. Skotillverkare som fick göra hennes knäskydd, lädertillverkare för jackorna, sportsweartillverkare för hennes byxor, som består av 72 olika delar! Plus den tunna sköra toppen. Därutöver fick vi göra flera plagg som inte riktigt syns eftersom vi inte riktigt visste var vi skulle landa. Men vi kom alla tre fram till det att skulle vara ganska avskalat eftersom det är så mycket som händer: hår som fladdrar, naglar, vindmaskin, bildskärmar. För mig och Peter är det skönt att kunna ha en ärlig dialog med henne och kunna tycka att vi måste bromsa vissa saker utan att det känns obekvämt. Vi lovar att vi kommer nå ditt vi ska med scenkläderna och när vi är klara så knyter vi ihop säcken och kör på det.
För oss som satt bänkade framför TV-rutan, där ni syntes flera gånger, framgick det tydligt att det rådde enorm energi mellan er två och artisten Loreen, det fullkomligt sprakade. Ni skulle egentligen stå med bredvid kompositörerna som skapare av numret? Peter får svara:
– Hon har hela tiden varit väldigt noga med att lyfta upp alla som varit med och bidragit med sin kompetens och visat stor tacksamhet. Det är inget enmansjobb och varje person i teamet var handplockad av Loreen. Alla hårt arbetande med fokus på det viktiga och respekt för varandra ger positiv energi. Att vi syntes så mycket i TV var hennes grej, hon tyckte att vi måste. Fadi sa han inte ville för han är så tråkig, men hon övertalade honom. Det var väldigt viktigt för henne och teamet att vi skulle vara med. Hon är en lagspelare. Det är intressant att på plats se hur artisten omfamnar sin kreativitet och hur vi tillsammans bygger upp en enorm, andlig, bubbla inuti vilken vi vistas en ganska lång period. Fadi hade en stor roll för Loreen, inte bara i rollen som designer utan han köpte godis till henne, mediterade och stretchade med henne. Som en personlig assistent, nästan.
Fadi får tillbaka ordet:
– Loreen och jag känner en viss connection. Jag tror det beror på dels att vi gjort så mycket tillsammans innan, men dels framför allt på att vi båda kommer från invandrarbakgrund. Det har med rotlösheten att göra. Att hela tiden söka efter sin identitet. Vi behöver inte kommunicera verbalt utan via ögonen, gester och ansiktsuttryck. Sedan kan jag bara agera kring det behovet. Det är väldigt unikt, jag brukar aldrig vara så personlig med någon annan som med Loreen. Hon hade en garderob med olika plagg för varje dag i två veckor, jag var med henne på rummet ensam inför varje framträdande och då blir vi som barn, leker som två femåringar, pratar och så har vi en look! Att göra det hon gjorde är inte lätt. Jag berömmer henne framförallt för hur lugn hon varit genom hela denna resa. Det är helt fascinerande hur hon inte låtit förväntningarna påverka henne. Vi har aldrig sagt att nu åker vi för att vinna, utan vi har gått upp varje morgon och varit överens om att nu jobbar vi stenhårt för det här. Det var först när vi vann vi märkte hur bra det gått! Det har varit ett ödmjukt, spirituellt, väldigt skönt och sunt sätt att genomföra det på.”
Peter flikar in:
– Både andligt och kreativt, alla fick säga sin åsikt, ingen blev överkörd. Varken Fadi eller jag har någonsin jobbat så intensivt med ett projekt. Oftast handlar det om en helg eller en vecka. Nu höll vi på i en och en halv månad. Förutom hennes hår fick jag hjälpa till även med naglar och kläder när det var bråttom. Speciellt när jag satt med under promotionturnén, då det var en intervju var tionde mint och hon skulle fixas inför varje. Under tävlingarna var jag med bakom scenen och lämnade av henne sist av alla inför numret. Som en slags lugnande katalysator.”
– För en artist är det viktigt att ha ett management-team som tänker på det praktiska och ett mindre team som är mer emotionellt och lugnande. Bägge måste funka och där kan det bli en kamp mellan olika visioner eftersom vi inte ville stressa henne, berättar Fadi.
Foto: Anders Sällström
Som framgått är det mycket som pågår bakom kulisserna som inte syns i TV, massor av detaljer. Kreativ ledare med det totala ansvaret för hela numret var geniet Tobias Rylander. Han har jobbat med storheter som bland andra Paul McCartney, Lady Gaga och Beyoncé. Något som verkligen understryker den höga nivån på projektet. Världsklass helt igenom.
– För mig, som ändå jobbat så länge och så mycket utomlands, var det fantastiskt att få jobba med Loreen. Allt vi gjorde utgick från hennes eget DNA och hon älskar att omge sig med experter inom varje gebit. Hon är som en VD, tänker alltid tio steg framåt och är både ödmjuk och väldigt krävande. Man måste leverera, säger Peter.
Det har uppenbarligen fungerat.
Är detta då det största Peter Elofsson och Fadi el Khoury varit med om?
– Man tänker inte på det sättet, utan konstaterar att det här var ett jätteprojekt, jag är stolt att jag varit med. Man njuter i stunden men så fort man börjar med nästa projekt lägger man lika mycket fokus på det, inleder Fadi.
– Vi vill nog inte gå in i Eurovision igen, för det finns inget som kan slå detta, inflikar Peter.
Fadi konstaterar att en gång får räcka men båda är överens att de kommer att fortsätta arbeta tillsammans med Loreen
Både Peter och Fadi har som tidigare nämnts almanackorna fulltecknade. Såväl med sina egna kunder som med gemensamma uppdrag och projekt. Just nu är de i full gång med förberedelserna inför ett stort bröllop som äger rum utomlands i oktober. Det är mest Fadi som har bröllopsuppdragen, när uppdragsgivaren vill ta in någon stylist eller frisör blir det Peter. Oftast gäller det då exklusiva premiumkunder, där det krävs mer hands on. I sådana fall bildar de team med sminkösen Nathalie Berzelius och då blir det toppkvalitet rakt igenom.
Men det som de framförallt tänker lägga energi på den närmaste tiden är klädmärket Numéroter.
– Numéroter har fått vila lite nu under en intensiv period, men ska hädanefter bli vårt fokus. Det är ett globalt koncept som ligger helt rätt i tiden med hållbarhetstänk och ett modernt sätt att driva ett modebolag med en estetik som tilltalar den internationella kvinnan, berättar Fadi.
Peter lägger till:
– För oss handlar det om att kunna utvecklas och komma vidare. Numeroter är ett projekt som vi hyser en enorm kärlek till och som vi nu måste låta växa och ta plats. Man kan inte göra får många saker samtidigt.
– Vi har fördelen av att jag har en gedigen erfarenhet av att skapa couture-plagg. Därifrån lånar vi sömnadsteknik, passform och material när vi kreerar. Planen är att presentera någonting nytt varje månad. Numéroter kommer bara att fungera som en näthandel. Vi arbetar med ”0 % waist policy” vilket bland annat innebär upcyclat material och on-demand-produktion, berättar Fadi.
Foto: Anders Sällström
I sommar fortsätter Peter Elofsson som vanligt att pendla fram och tillbaka mellan sina studios i Stockholm och Båstad. Även Fadi kan jobba från Båstad, vissa av hans kunder har sina lantställen på Bjärehalvön så han kan göra sina provningar där. Helst vill de vara ledig och njuta av Båstad hela sommaren, men de får nöja sig med några veckor. Eller fler om det går. Även en stjärndesigner och en superfrisör måste ju ladda batterierna ibland.