KLIPPAN 2025-10-05 KL. 12:33

Ny statistik – Fortsatt fler kvinnor bakom ratten

Av Diana Larsson

Antalet kvinnor ökar i transportbranschen. Enligt en rapport från TYA är var femte nyanställd lastbilschaufför en kvinna.
– Det är en tydlig trend både bland unga på Tegelbruksskolan och på yrkesvux, säger Anki Hammerin, trafiklärare.

Ny statistik – Fortsatt fler kvinnor bakom ratten
Emma Thyrén har kört lastbil i fem år. "Jag skulle bara ta behörigheterna för att dem är bra att ha, men jag trivdes lite för bra." Foto: Diana Larsson

Trendindikatorn Åkeri 2025/2026 visar att andelen kvinnor i branschen åter tagit ett steg framåt - från nio till elva procent. Av nyanställda chaufförer är 22 procent kvinnor vilket kan jämföras med nio procent 2018 och 18 procent 2024.

– Det har hänt mycket de senaste tio åren. Idag är det ingen som höjer ögonbrynet över att en tredjedel, ibland fler, på transportutbildningar är tjejer. På yrkesvux står kvinnor lätt för en tredjedel av eleverna i klassrummet, säger Anki.

Arbetsmarknaden är gynnsam och de flesta praktikplatser leder till en anställning.

– Inom branschen är kvinnor rent statistiskt mer försiktiga. Det orsakar färre skador på fordon och gods. Detsamma gäller truckkörning. Det finns de företag som konsekvent anställer kvinnor just av den anledningen.

Emma Thyrén, 27 år, från Klippan stortrivs med jobbet som lastbilschaufför på LN Transport i Fleninge.

– Jag har kört i fem år och njuter så länge det varar. Det är mer regel än undantag att jag ligger ute i veckorna och det fungerar ju bra fram tills man ska bilda familj.

Med en pappa som alltid kört lastbil var Emma tidigt inställd på att ta alla behörigheter som en bra grej att ha. När det var dags för gymnasiestudier var hon inne i en period där hon var så trött på lastbilar att hon valde en annan utbildning. Efter några år som truckförare och maskinoperatör på Gyllsjö sökte hon in på yrkesvux och tog lastbilskort.

– Jag hade inte planerat att köra utan bara ta behörigheterna, men jag trivdes lite för bra. Egentligen så är ingen i min närhet förvånad över att jag började köra. Jag har alltid tyckt om att köra och det praktiska, men sen gäller det att hitta rätt typ av körning.

Emma kör spannmål och lantbruksprodukter och får ofta höra att det är kul att en tjej kommer, men tillägger att det finns även de som har dålig erfarenhet.

– Det är värre för de som kör distribution - där är det mer diskriminering. Men helt ärligt så handlar det lite om hur lättkränkt man är och jag är härdad sen Gyllsjö där jag var enda tjejen. Att köra lastbil är inte för alla – varken tjejer eller killar.

Emma Thyrén kör bil och släp för LN Transport i Fleninge. Foto: Diana Larsson