Av Diana Larsson
I förra Söderåsen NU kunde ni läsa om Christa Sandén som skickade tråden vidare till Markus Ragnarsson med frågan: ”Från ett småbruk till ett större - hur är det att driva ett jordbruk och dela med sig av det på sociala medier?”
– Det är väldigt roligt att ge en ökad förståelse för hur lantbruket fungerar. Det påverkar inte själva gården och det vi gör här. Men det är klart att vi hela tiden tänker på vad vi visar och vi är noga med att säga ”Att det är så här vi gör”, vilket inte behöver vara det rätta, säger Markus.
Det sägs att ett gott skratt förlänger livet och här är Markus Ragnarsson och Anki Martinsson en starkt bidragande orsak till att den svenska befolkningen kommer att bli till åren. Med en kombination av igenkänning, humor och kunskap har paret satt Björkarpsgården på kartan genom sina inlägg och filmer på sociala medier. Vem kunde tro att bonnapågen från Ljungbyhed skulle bli en viral kändis?
– Det började med att jag la ut lite bilder från arbetet på gården på Instagram. Det växte och växte - särskilt sedan vi la ut filmen på den krossade dörren, förklarar Anki.
– Jag var trött och skulle backa in och tippa sista vagnen med säd. Jag var av och lyfte av lämmen och skulle bara in och backa den sista biten. Jag missade att stänga dörren. Den filmen fick 10 000 visningar.
Då var förvåningen stor över att så många ville se klippet, vilket blev starten för en ny era på gården. Numera är det vardagsmat med 10 000 visningar på bara några minuter.
Anki som gillar att filma och redigera har tillsammans med Markus satt fingret på de många kulturkrockar som uppstår när den ena gör som man alltid gjort och tar saker för givet medan den andra är en nyfiken novis som vill lära sig mer och anamma livsstilen.
– När vi filmar så är det vi två fast lite uppskruvat. Vi gör det vi känner för och allt behöver inte vara så perfekt. Här läggs det inte på några filter utan folk får ta oss för dem vi är, förklarar Anki.
Markus är åttonde generationen far till son på gården som omfattar 180 hektar varav 22 är åker och av dessa är 15 under plog. Med en gymnasieutbildning i ekonomi, samt en magisterutbildning i skog- och träteknik har han drivit gården på egen hand sedan 2016. Hans önskan är att bli större på lantbrukssidan.
– Sa han lite bittert, tillägger Anki med glimten i ögat och Markus förklarar att gården knoppats av genom åren.
– Det har varit lite tjafs bakåt i tiden. Men det hade varit kul att kunna köpa tillbaka det som tillhört gården och så drömmer man ju om litta till.
Anki minns första daten när de letade efter en påkörd älg och en andra date som landade i att de skulle ut i skogen och plantera poppel.
– Här förenas nytta med nöje, tycker Markus och Anki säger att de har båda lätt till skratt, de älskar att jobba och avslöjar att till en början var Markus väldigt blyg.
När de skapar tillsammans får de utlopp för sin kreativitet. Det är Anki som har koll på vad som gäller för de olika plattformarna och sköter kontakten med föjarna, medan Markus hellre sitter i sin traktor och kopplar av. De arbetar båda heltid och viger fritiden åt sina nya roller som influencers samt lantbruk och skogsbruk för Markus del och träning och hälsa för Anki.
Hur får ni alla idéer?
– Det räcker med att sitta och höra dig och din bror Ola prata vid köksbordet - då ploppar det upp flera idéer, säger Anki, som efter 20 år på Posten nu bytt jobb till marknadskoordinator.
Med 139 800 följare är det allt färre platser där de kan vara doldisar. En balansgång för paret där Anki beskriver sig som introvert och Markus som en social ensamvarg.
– Vi var på Falsterbo Horse Show och där var vi mer igenkända än ryttarna.
Även de som varit med i filmklippen har fått svårt att gå under radarn.
– Wickström på Gunnar Nilssons kan inte röra sig fritt längre, säger Markus och skrattar gott.
Vad är det då som lockar de hängivna följarna? Björkarpsgårdens toa-inlägg fick snabbt 2,5 miljoner visningar, Biltemakorven gick väldigt bra och det är hög igenkänning på ventilhatten. Enkelt förklarat så handlar toainlägget om att Markus som sitter på toa hör en traktor passera. Han ropar till Anki, som då var ny på gården, om vad för traktor det är, vilket hon inte reflekterat över. Ett par månader senare upprepas situationen och då har hon superkoll på svaret. Biltemakorven handlar om att de ska handla på Biltema och äta på restaurang. Anki klär upp sig och besvikelsen är stor när det självklara valet för Markus är restaurangen på Biltema. Och vem har inte tappat ventilhatten när lufttrycket kollas på ett däck, stirrat på den för att inte tappa den ur sikte, blivit avbruten och sen är det omöjligt att hitta den lilla rackaren. Dessa inlägg blandas upp med förklaringar till varför det blivit så mycket spillsäd, tips på hur man avgör om ett däck med en bult i behöver lagas på verkstad och mycket annat. Varken Anki eller Markus är allvetare och en av frågorna som Markus länge grunnat över är varför alla vippor på säden lutar åt samma håll.
Känslan när den nya plogen hämtades hem kan liknas vid julafton. Markus ställer in skären och videoklippen filmas enkelt med mobiltelefonen. Foto: Diana Larsson
Så här brukar det se ut - Markus i hytten och Anki nedanför. En syn som det snart ska bli ändring på. Nu är Anki redo för att lära sig köra traktor. Foto: Diana Larsson