BJUV 2025-02-25 KL. 11:36

Speldesign + forskning = ökad kunskap i matte

Av Diana Larsson

Renato Dragics strävan efter att stärka barn och ungas mattekunskaper uppmärksammas av organisationen Reach for Change. De prisar honom för hans engagemang med utmärkelsen Change Leader och en plats i Reach for Change inkubator.

Speldesign + forskning = ökad kunskap i matte
Entreprenörerna som vunnit utmärkelsen Change Leader och en plats i Reach for Change inkubator:Lars Lundqvist, Renato Dragic och Yacouba Barry. Foto: Yusuf Hussein

Renato Dragic är vd för Akribian Edtech vars forskningsbaserade app "Count on me!" tar med barn i åldrarna fem till nio på en resa där de är matte-magiker.

– Det är inte som en digital mattebok. Det vi gör är att omvandla matematiken till ett äventyr där barnen får ta del av en berättelsedriven värld. Utmaningarna anpassas efter deras nivå och deras behov. Det är framtaget för att främja barns lärande samtidigt som de har kul, säger han till HD.

Reach for change, som grundades i Sverige 2010, vill ta tillvara på potentialen i lokala sociala entreprenörer som gör livet lättare för barn och unga.

“Sociala entreprenörer har ofta stor förståelse för grundproblemet och målgruppen, men kan sakna resurser att ta idén vidare. Genom inkubatorprogrammet kan vi ge entreprenörerna verktygen de behöver, och koppla samman dem med aktörer i offentlig och privat sektor, säger Andréa Råsberg, Sverigechef Reach for Change i ett pressmeddelande.