Av Diana Larsson
I förra Söderåsen NU kunde ni läsa om Ida Djerf som skickade tråden vidare till Tobias Hansson med frågan: ”Vilken är den största utmaningen med AI i skolan?
– Största utmaningen är att det är så nytt att det är svårt att veta var man ska börja möta den. Problemet är att det är väldigt lätt att förfalska videos, bilder och röster så det gäller att vara källkritiskt. Positivt är att man inte kan lita på någonting längre och vi säger till ungdomarna att avvakta och låta andra källgranska. I skolan har vi slutat med inlämningsarbeten eftersom det fortfarande är svårt att upptäcka plagiat.
Tobias Hansson är lärare på Segragymnasiet i Östra Ljungby och berättar att eleverna ofta ställer frågan: ”Varför ska jag gå i skolan när AI kan göra allting?”
– Vi har kommit ifrån syftet med skolan när fokus ligger på prov och resultat. Här kan man göra en jämförelse med att träna fotboll. Man spelar inte bara för att göra mål utan för gemenskap, hälsa och kultur.
I sin yrkesroll försöker Tobias vara öppen för ny teknik och på lektionerna lär han sina elever att använda AI – ett verktyg som han menar effektiviserar livet.
– Jag ser AI som en arbetshäst. Du står för tänkandet och kreativiteten och hästen gör det tunga jobbet.
Det gäller att hitta en balansgång där Tobias, som håller AIs effektivitet högt, samtidigt är tydlig med att forskningen är självklar.
– Eleverna lär sig mer av att skriva med penna på papper och att läsa i en fysisk bok. Ska du bygga upp din kondition så får du bättre resultat om du springer tre kilometer än om du väljer bilen.
Samtidigt poängterar Tobias att det överlag är viktigt för unga att vara försiktiga med vad de lägger ut, läser och delar på Internet.
– Många lägger ut mycket information om sig själv och ju mer som läggs ut desto mer lär AI sig. Så håll dig privat.
Tobias Hansson tycker om att prata om och diskutera sina hjärteämnen. Just detta var också anledningen till att han valde att studera till lärare för ungdomar i gymnasieåldern.
– När jag var 15 var jag skoltrött och föreställde mig att livet var klart när jag hade jobb, körkort, bil, hus och familj.
Han studerade till elektriker på Rönnowska i Helsingborg där han tog möjligheten att under en månads tid vara utbytesstudent i Tanzania. Kulturkrocken var stor, lärdomarna flera och Tobias konstaterar:
– Livet smakar lite bättre när man inte har tillgång till allt.
Innan studenten hade Tobias Hansson jobb som elektriker, men två år senare blev tankarna på om han valt rätt så starka att han tog ett beslut.
– Jag sa upp mig och började om från noll. Jag gick till arbetsförmedlingen och provade mig runt. Efter ett och ett halvt år på Brogårdaskolan i Bjuv bestämde jag mig för att studera till lärare.
Efter fem års studier på Malmö Universitet tog Tobias examen 2022 och hamnade på Segragymnasiet av en slump.
– Det är som en dröm jag inte visste att jag hade.
Tobias beskriver att arbetet med Segragymnasiets elever bjuder på en annan utmaning än om han jobbat med humanister.
– Det är ett privilegium att jobba med naturbrukselever. Jag kan påverka dem på ett annat sätt än humanister där det lätt blir avancerat. Kan jag få upp deras intresse för historia, religion och naturkunskap om så bara litegrann så är jag jättenöjd.
Tobias Hansson skickar tråden vidare till Karin Holmgren Nilsson med frågan: ”Vilken funktion och betydelse kommer religion att ha i framtiden? Sverige är ju ett sekulärt land, men vi är ju ändå inte helt ateister.”
Namn: Tobias Hansson.
Ålder: 29.
Ort: Bjuv.
Familj: Singel, föräldrar, fem syskon och nio syskonbarn.
Yrke: Gymnasielärare i religion, historia och naturkunskap.
Gör på fritiden: Tränar på gym, är ute i naturen, läser och konsumerar media.
Om jag vinner 10 miljoner: Då köper jag en liten gård där jag kan ha lite djur för eget bruk t.ex. höns.
Detta visste ni inte om mig: När jag var yngre var jag med och ringde i kyrkklockorna under påsken och julen i Norra Vrams kyrka. Då hade kyrkan manuella klockor.
Det glömmer jag aldrig: Min tid som utbytesstudent i Tanzania.
Motto: Jag vill göra världen lite bättre när jag lämnar den än när jag kom.