ÅSTORP 2024-02-16 KL. 14:00

Elever på Rågenskolan siktar mot stjärnorna

Av Diana Larsson

Det som startade som ett rymdtema för eleverna i årskurs två på Rågenskolan i Åstorp slutade med ett direktsänt samtal med astronauten Marcus Wandt.

Elever på Rågenskolan siktar mot stjärnorna
Klasskompisarna Kevin Svensson-Alm och Love Christiansson tillsammans med Stephan Wilson, konferencier. Foto: Caroline Hultstrand

– Nu kan man tro att vad som helst kan hända, säger Caroline Hultstrand, lärare.

På Rågenskolan är klasserna ofta med i tävlingar och utmaningar som ett sätt för lärarna att motivera till kunskap. Nyligen deltog de i organisationen Eseros tävling för elever från årskurs två till gymnasiet. Uppgiften var att de skulle formulera en fråga till rymdaktuella Marcus Wandt. 14 elever från hela landet fick dela på vinsten i form av ett besök på Tekniska museet i Stockholm där de måndagen den 29 januari fick ställa sina frågor via ett inflight-call.

Åstorp fanns representerade genom Love Christiansson som frågade: ”Hur ser det ut när du tittar ut i rymden?”

Marcus Wandt beskrev hur rymden är totalt svart bortsett från stjärnorna. Blickade han ner mot jorden såg han atmosfären skifta i olika nyanser av blått och molnen såg ut att ligga väldigt nära jorden.

”Det är en otrolig vacker vy att titta ut på. Man tappar andan varje gång”.

Två killar på äventyr i huvudstaden. Foto: Caroline Hultstrand

Dagen summeras som väldigt lyckad och uppskattad. Det blev en tidig morgon och sen kväll med mycket intryck. Dagen efter var det skola som vanligt.

– Det har gått jättebra. Love var väldigt nervös. Det var första gången han flög och att stå på scen och prata har varit väldigt pirrigt. Vi har haft aktiviteter hela dagen och det har gått i ett vilket varit bra för barnens skull. Det är helt fantastiskt hur modig Love varit, säger Caroline.

Vad var det bästa med vinsten?

– Jag fick se två astronauter – både Marcus och Christer Fuglesang som var med på scen, säger Love som i övrigt uppskattade spelen vid lekplatsen på Tekniska museet bäst.

Caroline Hultstrand gläds över att de fått se vad det som sker i klassrummet kan göra när de får ut kunskapen i den ”riktiga” världen.

– Det bästa har varit att se barnens upplevelse. När vi satt i publiken hade vi gåshud ”Är vi verkligen med om detta?”.