ÅSTORP 2025-11-30 KL. 11:36

Liten butik med stor omsättning

Av Diana Larsson

Åstorp. En liten klädbutik i en landsbygdskommun – kan det verkligen vara lönsamt? Svaret är ”Jajamänsan”. Stil & Design i centrala Åstorp är ett levande bevis på detta.

Liten butik med stor omsättning
Man ska fira det som firas kan. Det är ledordet på Stil & Design i Åstorp som firade utmärkelsen Årets Guldbolag med bubbel och guldregn. På bild: Jannica Barle Yngvesson, Petra Andersson, Jessica Rosvall och Helene Elofsson. Foto: Diana Larsson

– Vi har utsetts till Årets Guldbolag 2025 och vad vi förstått så är det endast 9,5 procent av företagen som kvalificerar sig till den här utmärkelsen. Det är ett bevis på att vi tillhör toppen i det svenska näringslivet, förklarar Jessica Rosvall, ägare.

Oktober avslutades med en veckas guldyra på Stil & Design. Här firade kollegorna utmärkelsen med tårta, bubbel, guldregn och guldiga hattar.

– Jag är jättestolt, men utan mina kollegor och min man Dennis hade det aldrig gått. Vi är ett äkta guldteam, säger Jessica Rosvall.

Det som 1992 startades som en frisersalong är idag en välmående klädbutik.

– 2017 tog jag in några tunikor som ett komplement. När mina två frisörer några år senare valde att sluta så tog jag in mer kläder. Det blev mer att göra och jag hann inte med så jag frågade min storasyster Petra om hon ville jobba här. När jag berättade det för pappa sa han direkt:” Det låter inte som någon bra idé”, men det blev ju jättebra. Vi kommer inte alltid överens, men vi kompletterar varandra.

När pandemin slog till hade de precis bestämt sig för att satsa. De var gråtfärdiga och oroliga - känslor de mötte med att gasa fullt för att komma upp för backen.

– Vi beställde varorna som vi tänkt, vi startade webshopen, började med inlägg på sociala medier och vi hade tjejkvällar.

Där och då lades grunden till det som bäddat för utmärkelsen.

– Vi omsätter enormt mycket. Det går väldigt bra både för den fysiska butiken och webshopen.

Det sistnämnda ansvarar barndomsvännen Jannica Barle Yngvesson för och hon har fullt upp med all utpackning.

– Vi öser ut mängder av paket varje vecka.

Förra året tog Jessica ett av sina bästa beslut:

– Efter att ha klippt i 35 år så la jag saxen på hyllan. Jag ångrar mig inte en sekund. Nu fick jag tid att fokusera på våra inlägg på sociala medier och då pikade försäljningen rakt upp.

I det vinnande teamet ingår även Helene Elofsson som började karriären som vilken kund som helst.

– Jag minns känslan när de fick mig att lämna provrummet och visa det jag provat. Jag har gjort en viktresa och bär på mycket, så svetten dröp och när de sa att det var ”Klockrent” så hände något med mig. För första gången kände jag att jag duger som jag är.

Helene återvände som kund något som senare ledde till frågan om hon ville bli en i teamet. Svaret var ”Självklart” och numera är hon Jessicas stöttepelare på sociala medier.

– Det är härligt att vi kan visa samma plagg på två kroppar, vi hjälps åt och vi har väldigt roligt.

Jessica berättar hur hon byggt upp allt från grunden. Ingenting har kommit gratis utan hon har kämpat för det som nu beskrivs som en framgångssaga.

– Vi har snart 30 000 följare, förra året utsågs vi till månadens butik i Fashion Week och nu är vi Årets Guldbolag. Det känns helt fantastiskt att lilla vi som är lite bonniga och kommer från ingenstans har lyckats med detta. Vår jargong och känslan av att vi står med båda fötterna på jorden är viktigt. Jag är jättestolt!

Hur är det då att driva butik i Åstorp?

– Butiken går jättebra, men det är nog endast tio procent av våra kunder i butiken som kommer från kommunen. Det finns de som kör hit från Dalarna och vi fick precis höra att i maj stannar en bussresa från Blekinge till här. Vi försöker prata med kommunen om att det behöver hända något mer i centrum, men får ingen återkoppling, feedback eller stöd. Helt ärligt är jag superbesviken på kommunens brist på intresse för ett levande centrum.