Av Joakim S Ormsmarck
Ryktet om vår död är kraftigt överdrivet. Eller rättare sagt helt felaktigt. Men inte desto mindre är frågan om vår framtida existens det som kommit att uppta en ganska stor del av vår telefontid de senaste veckorna.
Men vi tar det från början.
Det finns idag två gratistidningskoncerner i Skåne. Lokaltidningen, som ägs av Bonnier News Local, och NU-tidningarna som ges ut av Made in Båstad – ett familjeägt företag med hemvist på Bjärehalvön. Tillsammans täcker vi en ganska stor del av Skåne och vi har genom åren såväl samarbetat som konkurrerat om marknaden. Men vi har alltid delat tanken att den lokala gratistidningen är viktig.
När våra kollegor på Lokaltidningen för någon vecka sedan aviserade att de lägger ner verksamheten vid årsskiftet var det därför ett sorgligt besked som faktiskt skakade om såväl oss som läsarna och annonsörerna runtom i regionen. Tidningarna har trots allt varit en del av skåningarnas vardag i drygt tjugo år och för egen del anser jag att varje nedlagd tidning är tragiskt. Vi behöver mer journalistik - inte mindre.
Det vi kunde konstatera var dock att deras nedläggning inte påverkade oss så vi fortsatte med vårt och tänkte inte mer på saken. Ett konstaterande som vi dock snabbt fick äta upp när telefonerna några dagar senare började ringa och oroliga läsare och annonsörer undrade vad som skulle hända nu när de läste i HD att Lokaltidningen skulle avvecklas.
Här gick det upp för mig att våra skånska tidningar Bjäre NU, Ängelholm NU och Söderåsen NU av en del blandas samman med våra branschkollegor. Vilket kanske inte är så konstigt, det är trots allt bara ungefär tre år sedan vi förvärvade Lokaltidningen Söderåsen och i samband med detta valde att byta namn för att bli en del av NU-tidningarna.
Men lugn, bara lugn, Vi har inga som helst planer på att lägga ner utan tvärtom vill vi satsa ännu mer på våra lokala tidningar här i regionen. Vi tror verkligen på Skåne i allmänhet och den skånska landsbygden i synnerhet. Det är härifrån vi kommer och det är här vi vill satsa.
Vår förhoppning i framtiden är att kunna erbjuda ännu mer journalistik såväl i pappret som via våra digitala lösningar. Samtidigt är vi såklart lite begränsade av det faktum att vi är helt annonsfinansierade så varje ny satsning måste gå i takt med det lokala näringslivet. En begränsning men också en möjlighet.
Är du lokal företagare och ser styrkan i den lokala tidningen så tveka inte att höra av dig till mig så tar vi en kopp kaffe. Kanske kan vi hitta samarbeten som gör att vi kan öka upp utdelningen av tidningen till varannan vecka eller kanske till och med varje?
Samtidigt som du och andra företag får nya möjligheter att nå era kunder direkt hem i brevlådan. Allt är möjligt om vi gör det tillsammans och ser till att har kul på vägen.